De Nederlandse regionale luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Airport en Eindhoven Airport nemen deel aan een proef, genaamd Power Up, waarmee ze binnen vijf jaar elektrische passagierslijnvluchten willen opstarten binnen Nederland. Dit moet de kennis en kunde opleveren om later met grotere toestellen en internationaal elektrisch te vliegen.
Aanvankelijk gaat het om vliegtuigen met plaats voor 4 tot 9 passagiers en een bereik van enkele honderden kilometers. Die gaan dan bijvoorbeeld Eindhoven en Groningen Airport met elkaar verbinden. De kosten kunnen concurrerend zijn met die van andere vervoersvormen, zo blijkt uit een inventarisatie van M3 Consultancy in opdracht van de luchthavens. De precieze invulling, zoals het exacte type vliegtuig en de partij die de vluchten gaat uitvoeren, wordt in een later stadium bekend.
Hoewel het om een kleinschalige proef gaat, is het idee erachter dat dit een opmaat kan zijn naar een groter en internationaal, fijnmazig netwerk van elektrische vliegverbindingen. Rotterdam Airport-directeur Ron Louwerse droomt bijvoorbeeld al van routes naar andere grote Europese havensteden. Momenteel zijn die er nog niet, maar juist door de kleinschaligheid van elektrisch vliegen in combinatie met de lage kosten zouden die in de toekomst wel levensvatbaar kunnen zijn.