Online shoppen wordt steeds meer de norm. Vooral tijdens de coronapandemie, toen we niet anders konden, shopten we er op los. Nederlandse consumenten hebben in het afgelopen jaar voor bijna 2,6 miljard euro uitgegeven bij aankopen bij buitenlandse winkels binnen de EU.
Klinkt als een enorm bedrag hè? Dat is ook zo, want het komt neer op een stijging van bijna 32 procent ten opzichte van een jaar daarvoor.
Vorig jaar gaven Nederlanders nog 1,9 miljard euro uit in Europese webshops. Nu is daar meer dan 600 miljoen euro bijgekomen. Volgens het CBS, dat vandaag met de cijfers komt is het niet eerder voorgekomen dat de jaarlijkse bestedingen van Nederlanders bij webwinkels zo enorm steeg.
Als je benieuwd bent naar de cijfers van de uitgaven binnen Nederland: die hebben we ook voor je. In ons eigen land stegen de verkopen nog meer. Vorig jaar lag de jaarlijkse stijging aan omzet op meer dan 40 (!) procent. Het hele coronagebeuren heeft daar natuurlijk een groot aandeel in.
Nederlanders lijken vooral steeds meer hun boodschappen online te doen. Levensmiddelen, cosmetica of huishoudelijke goederen. Het aandeel Nederlanders dat deze goederen online kaapt is in vier jaar tijd meer dan verdubbeld.
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen het liefst spullen via het internet: in 2019 kocht 92 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers, zij lijken ook steeds meer hun vertrouwde regime van fysieke winkels bezoeken vaarwel te zeggen. In 2019 winkelde 63 procent van de 65 tot 75 jarigen online, vier jaar daardoor was dat nog ‘slechts’ 45 procent. Dus die stijging zet ook gestaag door. Van de 75 plussers deed 30 procent online aankopen, tegen 17 procent in 2015.
Het ziet er niet naar uit dat er voorlopig een einde komt aan deze groei. Online winkelen wordt steeds meer de norm. Het is ook wel makkelijk, als je boodschappen direct binnen een dag bij je thuis bezorgd worden.
Beeld: Pixabay